pregnancy

10 Tips Mencegah Keguguran Pada Awal Kehamilan




Tiada ibu mahu kehilangan bayinya. Anda mungkin mahu mengambil semua langkah berjaga-jaga yang perlu untuk memastikan kehamilan anda mencapai tempoh penuh dan anda melahirkan bayi yang sihat. Untuk mengetahui cara mencegah keguguran pada awal kehamilan, lihat langkah-langkah berikut:

1 - Ketahui penyebab keguguran yang biasa dan kejatuhan yang berbahaya. Ianya dapat membantu anda belajar bagaimana untuk mengelakkan perangkap kehamilan yang membawa kepada keputusan yang tidak diingini ini.

2 - Semakin tinggi umur anda, semakin tinggi risiko anda untuk hamil. Sekiranya anda berumur 35 tahun ke atas, anda perlu bertanya kepada doktor tentang mengambil langkah berjaga-jaga supaya anda boleh membawa bayi anda dengan selamat.

3 - Keadaan kesihatan kronik, seperti diabetes atau penyakit tiroid, juga meningkatkan risiko keguguran. Oleh itu, penting untuk menguruskan penyakit-penyakit ini sebelum mengandung dan memastikan anda berada dalam keadaan terbaik dari segi kesihatan untuk meningkatkan peluang anda untuk berjaya.

4 - Merokok, menggunakan dadah dan mengambil alkohol juga boleh menyebabkan kelainan pada perkembangan janin. Jika anda merokok, berhenti. Sekiranya anda tidak merokok, elakkan berada di tempat di mana terdapat orang merokok. Elakkan pendedahan kepada kawasan tercemar juga. Lebih-lebih lagi, adalah idea yang baik untuk berhenti minum apa-apa dengan kafein sebagai langkah berjaga-jaga walaupun ia tidak mempunyai kaitan dengan keguguran.

5 - Tidak benar bahawa seks, muntah, mual, bersenam, dan bekerja boleh menyebabkan keguguran. Sudah tentu, apabila bersenam atau bekerja, anda harus melakukannya secara sederhana. Walau bagaimanapun, jika anda sudah dewasa atau mempunyai keadaan kesihatan yang lain, adalah bijak untuk berunding dan mengikut arahan doktor mengenai apa yang anda boleh lakukan dan tidak boleh dilakukan.

6 - Dapatkan imunisasi untuk penyakit tertentu sebelum anda hamil supaya anda tidak mengidap penyakit yang boleh menjejaskan kehamilan anda. Dapatkan diri anda diperiksa sebelum mengandung untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya untuk sebarang keadaan kesihatan yang mungkin anda miliki dan meningkatkan peluang anda untuk mengelakkan keguguran.

7 - Elakkan makan makanan yang mungkin menyebabkan jangkitan. Keluarkan daging mentah dan produk tenusu tanpa dipastur. Anda juga harus mengelakkan produk dan makanan laut yang mempunyai kandungan merkuri yang tinggi, seperti ikan tuna, ikan todak, marlin, dan makarel raja. Sebaliknya, makan makanan kaya dengan asid folik supaya bayi anda terbentuk normal.

8 - Jadualkan pemeriksaan pranatal yang kerap. Ini mengesan masalah lebih awal dan meningkatkan peluang menyelesaikannya supaya anda mempunyai kehamilan yang berjaya.

9 - Jika anda bekerja dalam persekitaran yang sangat tertekan atau tempat di mana risiko jangkitan adalah tinggi, pastikan anda memberikan masa yang cukup untuk menahan tekanan pada penghujung hari dan mengambil langkah pencegahan. Pakai topeng atau sarung tangan perlindungan.

10 - Menguruskan berat badan anda, kerana berat badan berlebihan boleh meningkatkan risiko keguguran anda. Ia adalah satu kesalahan yang bila "makan untuk dua orang" ketika hamil. Jaga berat badan anda dalam had biasa seperti yang dinasihatkan oleh doktor anda. Anda boleh melakukan latihan berasaskan air untuk kekal bersesuaian sambil mengurangkan risiko menerkam diri anda. Anda juga harus mengawal pengambilan makanan anda dan memberi tumpuan kepada memakan makanan berkhasiat daripada produk yang rendah nilai pemakanan tetapi kalori yang tinggi.

Salah satu langkah terbaik yang boleh anda ambil mengenai cara mencegah keguguran pada kehamilan awal adalah mengembangkan tabiat makan yang baik dan membuat perubahan gaya hidup yang diperlukan sebelum anda hamil. Dengan berbuat demikian, anda bukan sahaja meningkatkan kemungkinan anda mengandung kehamilan yang berjaya, tetapi anda juga memastikan anda melahirkan bayi yang sihat dengan sedikit atau tiada komplikasi.



Sumber : Pregnancyvideo.net

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib