pregnancy

Apakah Risiko Keguguran dalam Trimester Pertama?


Risiko keguguran kira-kira 1 dalam setiap 5 wanita. Ia lebih biasa daripada yang kita fikirkan. Dan keguguran adalah kehilangan kehamilan semula jadi sebelum minggu ke-24.

Sekiranya berlaku keguguran pada tiga bulan pertama kehamilan, biasanya disebabkan oleh masalah dengan bayi yang belum lahir. Keguguran antara 14 dan 24 minggu adalah kurang biasa. Ia boleh disebabkan oleh pelbagai masalah terutamanya jangkitan, masalah dengan plasenta, atau mungkin kelemahan dalam serviks.

Bagi wanita yang berumur 45 tahun ke atas, risiko keguguran adalah lebih tinggi.

Walaupun anda tidak dapat mencegah keguguran ada perkara-perkara tertentu yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan peluang anda seperti berhenti rokok, alkohol, hanya minum kafein untuk tahap yang disyorkan dan tidak menyalahgunakan dadah. Jika anda berlebihan berat badan, ia adalah lebih baik bahawa anda menurunkan berat badan sebelum anda hamil.

Terdapat banyak mitos dan salah faham tentang keguguran. Terdapat banyak bukti mengatakan bahawa mempunyai hari yang stress di tempat kerja, mengangkat dan beralih barang ringan, pergi ke gym, melakukan hubungan seks, tidak akan menyebabkan keguguran. Jadi anda boleh menjalani kehidupan seperti biasa.

Perihal video: Bidan Chantelle Winstanley menjelaskan mengapa satu daripada lima kehamilan boleh menyebabkan keguguran pada trimester pertama.



Sumber : Pregnancyvideo.net

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib