parenting

Perkembangan Penglihatan Bayi



Penglihatan bayi anda berkembang secara beransur-ansur sejak dari lahir:

Baru lahir
Ketika lahir, penglihatan bayi anda agak kabur, namun dia boleh mengecam sedikit cahaya, bentuk dan pergerakan. Bayi anda akan menoleh ke arah tingkap atau sumber cahaya yang lain. Dia akan mengelip sebagai tindak balas terhadap cahaya terang. Anda mungkin perasan mata bayi anda menerawang, kerana dia masih belum belajar bahawa dia boleh memfokuskan kedua-dua belah matanya pada satu objek.

Dalam bulan pertamanya, bayi anda boleh memfokus hanya sejauh kira-kira 20 hingga 30 cm. Ini hanya cukup jauh untuk mengenal wajah orang yang mendukungnya. Jika anda memeluknya dengan rapat, dia akan mendapati wajah dan ekspresi anda mengasyikkan. 

Satu bulan 
Bayi anda tidak boleh melihat jauh tetapi ini bukanlah masalah kerana wajah anda adalah perkara yang paling menarik baginya. Apabila anda memeluknya, buatlah pandangan mata dan berinya masa untuk mengkaji wajah anda.

Apabila dia berusia satu atau dua bulan dia sudah mempelajari cara memfokus kedua-dua matanya. Ini bermakna dia boleh menjejaki objek bergerak dengan matanya. Suatu mainan yang dialihkan di depan mukanya akan memukau anak anda, atau anda boleh bermain mata ke mata dengan mendekatkan muka anda ke mukanya dan menggerakkan kepala anda dari sisi ke sisi dengan perlahan-lahan; selalunya matanya akan terpaku pada mata anda. 

Bayi anda kini boleh melihat warna, tetapi dia tidak boleh membezakan di antara dua tona warna yang serupa seperti merah dan oren. Dapatkan mainan berwarna hitam dan putih atau yang mempunyai warna kontras untuk menarik perhatiannya.

Dua bulan 
Perbezaan warna menjadi semakin jelas, dan bayi anda mula boleh nampak perbezaan antara warna yang hampir serupa. Dia akan mula menunjukkan kecenderungan menyukai warna asas yang terang, bentuk yang lebih kompleks dan corak yang lebih terperinci. Galakkan perkembangan ini dengan menunjukkan gambar, foto, buku dan mainanyang terang. Untuk beberapa bulan akan datang, dia juga akan mempertingkatkan kemahiran menjejaki objek bergerak dengan matanya. 

Empat bulan 
Sekitar waktu inilah bayi anda akan mendapat persepsi dalaman yang akan membantunya menentukan jarak sesuatu benda. Dia juga sudah semakin mahir menggunakan lengannya, jadi perkembangan visual yang baru ini datang pada waktu yang tepat untuknya mencapai objek seperti rambut dan anting-anting dengan lebih tepat. 

Lima bulan 
Pada tahap ini, bayi anda sudah semakin mahir melihat objek-objek kecil dan menjejaki benda yang sedang bergerak. Dia juga mungkin boleh mengenal sesuatu objek dengan hanya melihat sebahagian daripadanya sahaja. Inilah asas untuk permainan sorok-sorok di masa akan datang. 

Bayi anda juga suka meniru emmek muka anda jadi buatlah memek muka kelakar dan lihat sama ada dia akan menirunya. 

Lapan bulan 
Pada tahap ini penglihatan bayi anda sudah semakin baik dan menjadi hampir seperti orang dewasa dari segi kejelasan dan persepsi dalaman. Walaupun penglihatan jarak dekatnya lebih baik berbanding penglihatan jarak jauh, pada usia lapan bulan penglihatannya sudah cukup baik untuk mengenal orang dan objek merentasi bilik. 

Sembilan bulan 
Penglihatan bayi anda semakin tajam dan dia boleh mengecam sesuatu objek sekecil cebisan makanan. Bayi anda mungkin boleh menunjuk pada objek berhampiran dan memintanya. 

12 bulan 
Menjelang waktu ini penglihatan bayi anda sudah setajam penglihatan orang dewasa. Pada usia 12 bulan bayi anda mempunyai persepsi kedalaman dan boleh tahu perbezaan di antara jauh dan dekat. Dia juga boleh mengenal orang yang dikenalinya dari jauh. 



Bagaimanakah saya boleh tahu bayi saya mempunyai masalah penglihatan?

Mata bayi akan diperiksa sebelum dia meninggalkan hospital, sebagai sebahagian daripada pemeriksaan bayi baru lahir.
Ketika lahir adalah normal bagi mata bayi memusing ke arah berlainan sekali-sekala. Tetapi jika bayi anda kelihatan juling sepenuhnya, maklumkan kepada doktor atau pakar kanak-kanak. Mereka boleh meruju anak anda kepada pakar penglihatan yang dipanggil pakar ortoptis atau oftalmologi.

Maklumkan doktor jika: 

  • masalah penglihatan berlaku dalam keluarga anda;
  • bayi anda mempunyai masalah menggerakkan satu atau kedua-dua mata ke kesemua arah;
  • mata bayi anda juling pada kebanyakan masa;
  • satu atau kedua-dua mata bayi anda sering menerawang;
  • bayi anda tidak boleh mengesan objek dengan kedua-dua mata menjelang pemeriksaan selepas bersalin anda.

Bayi yang dilahirkan pramatang dan bayi yang mempunyai berat semasa lahir yang rendah lebih berkemungkinan mempunyai masalah penglihatan. INi kerana mata mereka tidak sempat terbentuk sepenuhnya pada hujung kehamilan.

Jika bayi anda dilahirkan awal atau dengan berat kelahiran yang rendah dia akan disaring untuk keadaan yang dipanggil retinopati kepramatangan. Keadaan ini berlaku apabila salur darah yang membekalkan oksigen dan nutrien kepada mata masih belum terbentuk sepenuhnya. Keadaan ini boleh dirawat sepenuhnya jika dikesan awal.

Jika anda bimbang mengenai penglihatan bayi anda semasa dia membesar, bincanglah dengan doktor. Banyak masalah mata boleh dirawat dengan jayanya jika dikesan awal.





Sumber : BabyCenter

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib