parenting

Tips Biasakan Anak Dengan Carseat

Image result for carseat baby

1) Dalam pantang biasakan letak anak sekejap- sekejap dalam rocker/bouncer atau carseat supaya baby tak terkejut dengan environment lain nanti. Pengalaman : anak yang biasa dengan rocker kurang bermasalah dengan carseat.

2) Bila naik je kereta, masukkan baby dalam carseat. Bila dia dah biasa dengan tips no 1 di atas, yang no 2 ni tak banyak masalah sangat.


3) Dalam kereta, biar baby duduk dalam carseat. Angkat bila perlu je, contoh untuk menyusu. Lepas menyusu masukkan balik dalam carseat. Kalau merengek pujuk. Sediakan soft toys untuk baby terleka.



4) Bila family outing, letak carseat di belakang. Elak pangku baby.Bila ayahnya drive utk elak baby confuse. Ibu perlu duduk di belakang dengan baby.


5) Kena pekakkan telinga dan senyum je bila ada orang cakap-cakap kenapa duduk kat belakang, macam tuan. Yang penting husband faham, untuk latih anak dan untuk keselamatan anak. Actually lagi syok duduk belakang, boleh picit-picit bahu suami @ urut kepala kalau anak tidur.

6) Saya praktikkan macam ni dari start berpantang sampai anak umur lebih kurang 4 tahun. 2 anak, 2 carseat. Yang besar dah boleh letak carseat kat depan teman ayahnya. Yang kecil dengan kita di belakang.

7) Carseat tak perlu mahal, yang penting selesa dan selamat untuk anak. Ikut keperluan dan kemampuan kita. Macam saya, jarak hantar anak ke rumah pengasuh hanya 5 minit. Tapi, jarak nak balik kampung hampir 15 jam kalau musim raya (penang - terengganu).. so, kalau tak biasa letak dalam carseat, bersilat lah dalam kereta tu.

8 ) Baby yang biasa dengan rocker/bouncer kurang bermasalah masa makan. Biasakan "meal time" mesti dalam rocker, so baby kurang pergerakan. Dah habis makan baru lepas. So tiadalah adegan kejar mengejar masa makan.

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib