parenting

10 Fakta Menarik Mengenai Bayi

1.Tiada tempurung lutut


Bayi dilahirkan dengan tiada tempurung lutut. Tulang tersebut akan dibentuk apabila mereka mencapai umur 6 bulan. Dan itulah sebabnya kebanyakan bayi merangkak menggunakan lengannya. Secara fakta, bayi boleh merangkak selepas mereka dilahirkan. Ianya bukan gurauan! Institut Karolinska di Sweden menjumpai bahawa apabila bayi di dakapan ibunya untuk menyusu, dia boleh mencari dada ibunya selepas satu jam. Itu hebat.

2. Bayi  yang baru lahir tidak menangis


Bayi akan menjerit apabila mereka mahukan sesuatu, dan bukanlah menangis. Airmata tidak boleh dihasilkan selama 3 minggu. Kelanjar airmata tidak terhasil secukupnya. Sesetengah kanak-kanak tidak mengeluarkan airmata sehingga 4 atau 5 bulan. Ia adalah kes yang jarang berlaku.

3. Bayi mempunyai 300 tulang

Tidak seperti orang dewasa, bayi dilahirkan dengan 300 tulang, mungkin 50% lebih. Tulang tersebut bersambung semasa pembesaran dan menjadikannya 206 tulang. Sebagai contoh, tengkorak bayi mempunyai beberapa tulang yang bersambung semasa kelahiran untuk membantu bayi tersebut keluar. Bayi juga mempunyai bahagian lembut di kepala yang dipanggil fontanelle. Sebelum tengkorak membesar sepenuhnya, ia adalah bahagian sensitif.

4. Tanda Lahir Tidak Terkecuali


Tanda lahir bukanlah satu perkara yang tidak normal. Ianya adalah normal, dan sekitar 80% bayi dilahirkan dengan tanda lahir. Ia terjadi dengan pelbagai bentuk, warna dan saiz, tetapi biasanya ia seperti tompokan dan kesan gigitan. Dan tahukah anda mengapa tanda lahir boleh terjadi? Tanda lahir terjadi apabila salur darah menjadi besama semasa bersalin. Sesetengah tanda lahir tidak berlaku sehingga beberapa hari atau minggu selepas kelahiran. Dan tanda lahir “dome” akan hilang selepas beberapa tahun.

5. Bayi boleh mendengar, melihat seperti dewasa


Bayi boleh mendengar seperti orang dewasa. Dia terkejut tentang apa sahaja, bukan kerana ianya perlahan atau kuat tetapi ia persekitaran baru. Dia boleh mengenal suara ibunya hanya dari satu perkataan. Ia mengaktifkan bahagian otak dengan proses bahasa. Fakta hebat adalah bayi boleh mengenal suara ibunya semasa kelahiran. Apabila bayi dilahirkan, kedengarannya bukan sehebat 100% bergantung pada telinganya yang penuh dengan cecair, dimana ia membolehkan pendengaran. Bunyi yang boleh mereka dengari hanyalah suara ibu mereka.
Pada peringkat ini mereka juga mempunyai deria bau yang kuat. Tetapi penglihatannya tidak setajam dewasa. Penglihatan bayi terhad pada jarak yang dekat. Mereka hanya boleh melihat objek dan manusia dengan jelas apabila mereka berada sejarak 8 hingga 12 inci. Ini kerana otaknya tidak boleh memproses maklumat dengan jelas pada peringkat ini. Otaknya mula memproses pada kadar 8 hingga 15 inci. Otak mereka mempunyai 100 bilion neiron, dimana mereka boleh mengesan segalanya. Ia mengambil beberapa minggu untuk bayi mengenal ibu dan selainnya secara visual.

6. Bayi Mengantuk Setiap Masa

Bayi mengantuk setiap masa. Semasa tahun pertama, dia akan terjaga untuk 3 minit setiap jam setiap hari. Otak bayi boleh boleh digunakan sehingga 60% penggunaan glukos, yang menjelaskan mengapa bayi perlukan tidur yang banyak.

7. Masa Tersenyum


Bayi akan membuat senyuman pertama apabila mereka mencecah sebulan. Anda boleh cuba menunjukkan mereka dengan suara dan lagak yang lucu untuk melihat reaksi mereka. Jika anda tidak pasti tentang senyuman mereka, anda boleh ulang jika diperlukan.

8. Bayi Mahu Meletakkan Apa Sahaja Di Mulutnya


Kita tahu tentang fakta ini. Bayi mahu letakkan apa sahaja di mulutnya. Dia mungkin kuat untuk mengunyah kunci atau ekor anjing, tetapi ia tidak bermakna dia mahukannya. Kajian French mencadangkan bayi yang dilahirkan untuk memiliki keinginan untuk meletakkan apa sahaja di mulutnya.

9. Bayi Mempunyai 10000 Deria Rasa

Bayi mempunyai 3 kali lebih banyak deria rasa dari manusia. Deria ini ditunjukkan oleh bayi pada trisemester ketiga, bukan hanya pada lidah, tetapi pada bahagian belakang, atas dan tepi mulut. Hal ini kerana ia dicadangkan untuk ibu hamil untuk mencuba pelbagai makanan untuk trisemester ketiga. Deria ini hilang apabila bayi mula membesar.

10. Bayi Perempuan Mempunyai Haid

Apabila bayi masih di dalam kandungan, mereka menyerap hormon ibunya. Selepas dilahirkan, mereka mempunyai estrogen dalam badan. Jadi, bayi perempuan akan mengalami mini haid. Kadangkala darah akan keluar melalui putingnya. Ia menakutkan tetapi ia benar.

Sumber: Motherhood.com.my

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib