pregnancy

Apa Anda Perlu Tahu Tentang Kelahiran Cesarean (C-Zer)



Tidak semua wanita berpeluang bersalin secara normal.

Semasa cesarean, seorang doktor akan membuat sama ada hirisan lateral pada kulit di atas garis rambut kemaluan, atau pemotongan vertikal di bawah pusar.

Apabila insisi dibuat, saluran darah akan dibuang untuk memperlahankan pendarahan. Selepas memotong kulit, lemak, dan otot abdomen, membran yang merangkumi organ dalaman dibuka, mendedahkan pundi kencing dan rahim. Pada masa ini doktor biasanya akan memasukkan tangannya ke dalam pelvis untuk menentukan kedudukan bayi dan plasenta. Seterusnya, hirisan dibuat ke dalam rahim dan mana-mana bendalir yang tersisa akan disedut dari rahim. Doktor kemudian membesarkan bukaan dengan jarinya.




Kepala bayi itu kemudian digenggam dan perlahan-lahan ditarik dengan seluruh tubuhnya dari rahim ibu. Akhirnya, lapisan abdomen dijahit bersama dalam urutan terbalik yang dipotong. Ibu dibenarkan pulih selama tiga hingga lima hari di hospital. Si ibu juga akan merasa sakit dan terhad daripada melakukan sebarang aktiviti untuk beberapa minggu berikut.

Terdapat beberapa komplikasi yang berpotensi yang berkaitan dengan prosedur ini yang perlu dibincangkan dengan doktor sebelum pembedahan.





Sumber: Pregnancyvideo.net

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib