pregnancy

15 Tanda-Tanda Mengandung

Tidak pasti jika anda mengandung?

Kami telah senaraikan gejala yang paling biasa untuk melihat jika sudah tiba masanya anda mengandung.




1. Bengkak dan payudara yang lembut

Kesakitan atau kesemutan pada payudara adalah salah satu daripada tanda-tanda yang paling biasa untuk hamil. Payudara ketika mengandung akan mengisi dan mengubah bentuk ketika mereka mempersiapkan untuk menghasilkan susu. Payudara mungkin menjadi sangat lembut dan sensitif selama beberapa bulan. Tetapi, Teresa Pitman, pakar doula dan laktasi, menyatakan: "Tidak semua wanita mengalami perubahan ini, terutama jika mereka menjalani pil kawalan kelahiran."

Ada kemungkinan untuk mengetahui bahawa anda hamil dalam beberapa minggu pertama ini - sesetengah wanita bahkan "tahu" dari saat pembuahan. Berikut adalah tanda-tanda kehamilan yang paling awal, jika anda tidak pasti.

2. Puting menjadi gelap

Bagi kebanyakan wanita, hormon boleh menyebabkan isolas, lingkaran di sekitar puting, untuk melebar dan menggelembung semasa kehamilan. Ini berlaku apabila tubuh menyiapkan diri untuk menyusu.

3. Tompok Darah

Kira-kira lima hingga 10 hari selepas pembuahan, sesetengah wanita akan mengalami tompokan darah yang sedikit apabila implan embrio di rahim. Oleh itu, jika anda sepatutnya datang bulan ketika itu, anda mungkin masih mempunyai sedikit keseronokan, inilah yang perlu anda ketahui mengenai ujian kehamilan di rumah.

4. Kekerapan urin atau sembelit

Apabila anda hamil, rahim anda menekan terus ke pundi kencing yang menyebabkan kencing lebih kerap. Tekanan tambahan dan perubahan usus juga boleh menyebabkan sembelit. Sudah tentu, semakin banyak bayi membesar, semakin kuat rahim menekankan pada pundi kencing dan organ lain.

5. Keletihan

Merasa sangat letih adalah tanda biasa untuk mengandung (ia memerlukan banyak tenaga untuk membuat bayi!). Malah, kelelahan sering menjadi tanda kehamilan pertama. Jika anda hamil, kemungkinan anda akan mula berasa kurang letih sekitar minggu 12, apabila plasenta terbentuk sepenuhnya.

6. Mual

Mual adalah salah satu gejala yang paling biasa untuk hamil. Ia disebabkan oleh peningkatan tahap hormon (kira-kira 80 peratus wanita mengalami "morning sickness" semasa 3 bulan pertama kehamilan). Sesetengah wanita, loya ini tidak semestinya terbatas pada waktu pagi - sesetengah merasa sepanjang hari.

7. Sensitiviti Bau

Ramai wanita mempunyai rasa bau yang tinggi ketika mengandung. Gejala ini adalah salah satu tanda awal yang paling biasa yang anda boleh hamil. "Sesetengah penyelidik telah membuat spekulasi bahawa ia mungkin melindungi wanita daripada memakan makanan yang 'rosak' atau tercemar, dengan itu melindungi bayi dari sebarang toksin yang berbahaya," kata Pitman.

8. Peningkatan suhu basal

Sekiranya anda menjejaki suhu basal anda, tanda positif mengandung adalah peningkatan kira-kira satu darjah selama lebih dari dua minggu.

9. Tidak datang bulan

Penunjuk yang paling jelas kehamilan adalah tidak datang bulan, tetapi jika tidak datang bulan, tidak bermakna bayi sedang dihasilkan. Tekanan, diet atau jadual tidak teratur juga boleh menjadi penyebabnya, jadi sebaiknya diuji sebelum membuat pengumuman besar.

10. Kelaparan atau keinginan yang luar biasa

Badan yang sedang hamil bekerja keras untuk membesarkan bayi itu, dan memerlukan lebih kurang 300 kalori tambahan sehari.

11. Sakit kepala

Kekerapan sakit kepala migrain boleh meningkat dengan kehamilan. Ramai wanita yang mendapat sakit kepala migrain hormonal mendapati mereka mendapat lebih banyak lagi semasa mengandung terutamanya awal kehamilan. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mempunyai pengalaman bertentangan.

12. Perubahan mood

Ramai wanita mengalami perubahan mood emosi sepanjang kehamilan. Adalah semulajadi untuk menjalani pelbagai emosi apabila hormon sedang menyesuaikan diri dan tubuh badan yang berubah.

13. Merasai pengsan atau pening

Perubahan hormon digabungkan dengan jantung yang lebih cepat berdegup untuk mengepam lebih banyak darah melalui badan boleh menyebabkan tekanan darah secara beransur-ansur menurun pada awal kehamilan. Akibatnya ramai wanita mengalami tempoh pening atau merasa ringan.

14. Rasa logam dalam mulut anda

Sesetengah wanita mengadu tentang rasa "logam" yang aneh dalam mulut mereka semasa hamil. Walaupun tiada penjelasan saintifik untuk gejala ini, bagi sesetengahnya ia boleh berlangsung sepanjang kehamilan mereka.

15. Mimpi yang jelas

Impian semasa hamil sering dipergiatkan. Jadi jika mimpi anda 'telah menjadi lebih dramatik ini boleh menjadi tanda kehamilan. (Terima kasih hormon anda yang melonjak!)

Sila lihat profesional perubatan jika anda percaya bahawa anda mengandung.

Sumber : todayparents.com

No comments:

Post a Comment

| Designed by Colorlib